Friday, September 16, 2011

Graphic Design in Hong Kong




Graphic Design in Hong Kong was quite exciting. Not mind-blowing, but I saw nice images, typography, posters here and there.
Because of its history with England, I was expecting to find some resemblance of Britishness, but I was surprised to find more similarities with Japan than with England.
Hong Kong to me was like China Town meets Tokyo. I'm familiar with both (thanks to China Town that are all over in the world), Hong Kong wasn't a place that felt completely new and different, but rather I surprisingly felt familiar with the place.

香港のグラフィックデザインは、予想していたよりもレベル自体は高かった。けれど、もっと香港・中国らしさがあるかと思っていたらそうでもなく、イギリスらしさがあるかと思えばそうでもなく、意外と日本っぽくてびっくりした。
日本の広告にかっこつけて英語で文章が書かれている、みたいなノリで、香港の広告にかっこつけて日本語が書かれてたりして面白かった。
自分にとって香港とは、中華街ミーツ東京、でした。中華街も東京も慣れ親しんだ場所だから、意外と親近感わいて、なんとなく落ち着けた。

I've loved the work of Hong Kong superstar graphic designer Alan Chan. Typical workaholic, he does a lot of branding/identity work in different fields. In particular, I adore his rebranding for Hong Kong city itself.
I went to Alan Chan's office and he had a large painting by Damien Hirst, which I envied a lot.

香港の有名なグラフィックデザイナー、Alan Chan。日本の三井住友のアイデンティティーや、Franc Francのロゴなど日本でも多く活動している、日本人にもなじみの深いデザイナー。
彼の作品は、西洋と東洋らしさの両方がモダンでかっこよく出ていて、すごく香港らしいと思うし、香港のデザインとはそういうのなのでは!と期待していったら、主流はどうやらそうでもないみたい。



More images can be found here:
Alan Chan Design Company
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/the_dragons_new_clothes_and_tail.php