Monday, June 27, 2011

Stefan Segmeister and the Notion of Branding

I was talking to a friend today about the difference between advertising and branding. He said advertising seem to be applied to a product and branding is more about the larger idea.

I grew to value less of advertising but I still have never disliked it. I just always thought it's not my thing, simply because it's seemed to be more about an idea, which is a very initial state of design process, and I'm rather interested in the whole process of making, which design allows me to do.

I have never been a big fan of a graphic designer Stefan Segmeister. I knew him from two of his works; one work was where he scratched his own skin to have writings on, and the other was where he photographed himself before and after of eating a whole lot of junk food. To be honest I loved both of the works but they both gave me an impression that he's a strange do-it-your-self typography guy.
Photo from Culture of Design

Photo from HITSPAPER

I recently came across his talks on Design Observer podcast and series of TED talks, which I actually loved. I loved what he said about Bali; especially since I've been there recently and I agreed with a lot of the things he's mentioned, but what I loved the most was his branding work of Casa de Musica in Porto.
Photo from Flux

The idea is simple. The logo is basically the shape of the architecture. You put an image into this specially made software, it picks up the colors used in the image, and put those colors onto the logo, making every logo different colors. I love this in so many levels namely:
1) Colors of the logo will always match with the image. No logo not working with image nonsense. Solves the problem that logos always had.
2) Great example of how technology aids an idea, without technology being the center of attention.
3) Such a good interpretation of Rem Koolhaas' architecture. Koolhaas' architecture are 3D versions of graphic design and it's just so relevant how Segmeister used it as a logo.

I really, still cannot get over how much I love this work by Segmeister. Never got as excited about branding as I have with this work, and I hope there are more of such in the world for me to discover.


今日、友達と広告とブランディングの違いについて話した。彼は「広告とはある特定の商品について行われるものだけれど、ブランディングというのはもっと大きなイメージについてであって、自分は広告には興味はないけれど、ブランディングは好き」と言っていた。
当たり前かもしれないけれど、デザインの学生が集まれば、自然とデザインの話をする。デザイナー同士のメールの内容は大抵デザイン関連で、今日のようにパーティーに行けば、酔っぱらいながらデザインについて議論する。同じ興味を共有する人が集まるわけだから、美大に入ったらそういう議論って自然と起こると思っていたのだけれど、大学生活の半分が過ぎてようやく、そういう態勢が出来上がった。たかが議論、たかが情報交換だけれど、それらはお互いに対する信頼や尊敬があってようやく成り立つ。

Photo from Flux

広告やブランディングという職業に対してあまり興味はないのだけれど、オーストリア生まれニューヨーク在住グラフィックデザイナーStefan Segmeisterのポルトにある音楽ホールのブランディングがとても好きで、「ああ、ブランディングというのはここまで面白く出来るものなんだ」と最近になって今更実感。
アイディア自体はとてもシンプルで、ロゴは音楽ホールの建築をそのまま取った立体的なキューブ。写真をソフトに入れると、自動的にロゴに試用する色を選んでくれる。これのどこが好きかというと、
1.ロゴと写真の色が常にマッチするから、ロゴを作成・試用することで常に問題だった「ロゴと写真の色が合わないよー!」ということが起こらない
2.テクノロジーに重点が置かれたデザインではなく、あくまでテクノロジーがアイディアを助けた良い例。
3.ホールを設計したレム・クールハースの建築の抜群な解釈。クールハースの建築は立体版グラフィックデザインみたいなもので、それをそのままロゴに持って来るというのは、とにかく適切。

ブランディングでここまでワクワク出来るなら、広告やブランドっていうのも面白いなーとこの作品を通じて思い直した。